Monday, 24 February 2014

Cara Mengatasi Bila Disengat Lebah Dan Tebuan

Assalamualaikum w.b.t,

Lebah ataupun tebuan merupakan serangga yang mempunyai cangkuk yang panjang dan tajam dibelakang abdomen mereka yang berfungsi sebagai penyengat. Sekiranya serangga ini menyegat mangsa, ia akan memberi kesan negatif pada bahagian yang disengat serta boleh membawa maut sekiranya tidak diubati.


Kesan setelah disengat:

Disengat pada bahagian bibir mulut atas, 
Macam duckface plak kan.hehe


Mangsa disengat oleh Lebah African dan sejurusnya meninggal.


Disengat pada kelopak mata


Disini Tiey nak kongsi beberapa cara untuk mengatasi masalah ini. Harap berguna. Semua info berdasarkan bacaan, more detail klik sini http://www.peoplespharmacy.com/

Cara untuk mengubati sengat lebah dan tebuan:


Rawatan yang biasa digunakan:
** Campurkan cuka + baking soda sehingga membentuk pes dan sapukan pada bahagian yang disengat oleh serangga tersebut.
atau
** Ambil satu labu bawang besar pastu potong sedikit (1 slice) sahaja pada bahagian hujung. Lepas tu letak bawang yang dibuang hujung tadi kat bahagian yang digigt selama 20minit.
Macam gambar kat bawah ni:


atau
** Tumbuk bawang putih dan letak kat bahagian yang disengat
atau guna cara yang paling mudah
** Letak ubat gigi ( Kalau rasa sakit sikit2 je). Tapi better guna rawatan diatas!
Rawatan diatas sangat berkesan dan hasilnya kesakitan disengat serangga tersebut hilang serta tidak membengkak. Diharap entry kali ini dapat memberi manfaat dan dapat diguna sekiranya kita mahupun orang disekeliling disengat oleh serangga tersebut.





11 comments:

  1. erkkk.. zizie yg tgk ni, tetiba rasa meremang je rambut ni.. rambut tau, bukan bulu roma.. huhuhu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sorryla kalau gambar tu boleh menyebabkan rambut zizie meremang. Mjur xletak yg extreme punya.hehe

      Delete
  2. pernah kena sengat kat jari dulu.. mak terus sapu minyak gamat.. tu la nakal sgt.. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Normal la tu time budak2.hehe.
      Ouh lupa, ubat gamat pum bagus untuk treat wasps stings :)

      Delete
  3. sampai ada yang mati..takutnya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasanya tebuan la bahaya dari lebah kuning tu. Kalau yang mati tu maybe kena sengat satu badan.
      So, berhati2 lah :)

      Delete
  4. tanah pon boleh guna bile kena sengat... hee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ouh ye ke. Thanks for the info dear :)

      Delete
  5. Nak tanya, kalau tau la...tebuan ada madu x? n kalau ada boleh makan x?

    ReplyDelete

  6. Petua yang menarik. Sengatan lebah atau tebuan juga boleh menyebabkan tindakbalas alahan dan anafilaksis iaitu tekanan darah menjadi rendah, sesak nafas, pening kepala, palpitasi dan koma. Oleh itu, bagi mereka yang disengat dengan banyak atau pernah mempunyai sejarah alahan seperti lelah, sebaik-baiknya dapatkan rawatan daripada doktor secepat mungkin.

    ReplyDelete
  7. Thanks Dr. for the given "extra" knowledge. More info pasal sengatan lebah boleh visit ur website :)

    ReplyDelete

Thanks for do visit this blog. Please wait for comment moderation from me okey :)