Sunday, 1 September 2013

Khasiat Kurma Untuk Badan!

Assalamualaikum w.b.t,

Kurma pasti korang kenal kan?? Kurma merupakan makanan sunnah nabi kerana khasiatnya untuk kesihatan dan jugak untuk kecantikan. Sedikit info kenapa kita digalakkan makan kurma sebagai juadah wajib bila berbuka??? Ini kerana kurma hanya memerlukan sedikit sahaja tenaga untuk dicernakan. Oleh itu badan kita semasa berpuasa agak kekurangan tenaga kerana kita tidak makan dan minum sehinggalah pada waktu berbuka, tetapi kita banyak mengeluarkan tenaga dengan melakukan aktiviti. Justeru, tatkala kita berada pada penghujung waktu untuk berbuka puasa, tenaga yang ada dalam badan sangat lemah.


Oleh yang demikian, dengan sedikit tenaga yang ada dalam badan, kita amat memerlukan makanan yang hanya memerlukan tenaga yang sedikit sahaja untuk diproses/dicerna tetapi menghasilkan input tenaga yang tinggi iaitu dengan pengambilan "Kurma". Ini kerana, kurma memerlukan sedikit sahaja tenaga untuk dicerna tetapi memberikan input tenaga yang banyak untuk badan kita. So, korang boleh nampak kan kelebihan yang ada dengan mengamalkan sunnah nabi?? Dari segi pengambilan makanan berat seperti nasi semasa berbuka puasa menyebabkan anda lemah setelah makan?? Betul ke?

Ya. Betul! Anda makan sebab nak kuat kan sebab nak recover tenaga yang hilang setelah seharian berpuasa. Tapi time berbuka puasa korang makan nasi atau benda2 yang berat. So, badan tadi dah lemah disebabkan oleh seharian berpuasa dan tenaga yang ada dalam badan pum hanya sedikit sahaja, tapi anda makan makananan yang berat yang mana memerlukan tenaga yang agak besar untuk dicerna. Oleh itu, lepas makan anda rasa lembik, lemah pastu badan rasa macam xnak bergerak je dari meja makan tu sebab korang dah hilang banyak tenaga untuk mencernakan makanan berat yang dimakan tadi. Last2, lewat solat Maghrib sebab badan xmampu nak bergerak dan rasa malas pulak nak berterawih. Betul x?hehehe


10 comments:

  1. kurma ni byk khasiatnya
    bila puasa kan..ske sgt bila dpt berbuka dgn kurma
    mengembalikan tenaga dgn secepatnya

    jemput join segmen ni TIEY:

    http://umikasum.blogspot.com/2013/08/segmen-tinggalkan-url-blog-url-entry.html

    pemenang akan memenangi hadiah: ankle bracelet & wallet
    jom la join :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup best makan kurma :)

      Thanks sudi jemput. Insha'Allah Tiey join :)

      Delete
  2. betul.kurma ni bagik kita tenaga. iqa pernah sahur kurma je.tapi alhamdulillah bertenaga sepanjang hari iqa berpose.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kelebihan mengamalkan sunnha nabi :)

      Delete
  3. Kurma ! yes. banyak manfaat..
    Dulu masa kecil2 - xsuka makan. tapi dah besar, minatt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagusla camtu. Tiey suka yang kurma keras je, tapi kalo yg lembik xminat.hehe

      Delete
  4. kurma memang banyak khasiatnya :) thanks share ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup. Can't be argued anymore. Most welcome. Sharing is caring @Nad

      Delete
  5. menurut islam , mkn 7 biji kurma dlm satu hari boleh elakkan daripada pelbagai jenis penyakit

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup sebab kurma mengandungi vitamin B6 dan protein yang mana dapat mencegah daripada jangkitan kulit, penuaan dan bnyak lagi :)

      Delete

Thanks for do visit this blog. Please wait for comment moderation from me okey :)