Congrats to My Idol

Assalamualaikum w.b.t,

Setiap orang pasti ada idola masing2 dalam hidup mereka. Ada yang menjadikan kedua ibubapa mereka, keluarga, adik-beradik, kawan mahupun educated people such as Tun Dr. Mahathir dan sebagainya. Idola Tiey merupakan the closet people where i can observed, evaluate and make him as my exemplary! He was my brother which is Muhammad Syahmi. I used him as my idol because he deserved to be an idol and a good exemplary to my siblings. Sejak kecil lagi he was a hardworking ad kinds person, that what i most respect and salute on him. How about your idol? There is a reason why do you choose he/her as your idol right?

Dia merupakan "abangku" seorang anak dan abang yang bertanggungjawab terhadap keluarga. Sejak dahulu kala lagi dia dijadikan IDOLAku kerana kejayaan beliau dalam pelabagai aspek ketika dalam alam persekolahan. "Aku" selalu bukak almari pastu tengok semua sijil, cenderahati, pingat dan semua koleksi yang terukir namanya. Dia selalu dapat anugerah seperti pelajar harapan kejuruteraan dan juga penghargaan beliau dalam aktiviti koko. Dialah pembakar semangat "aku" tatkala diriku ini lemah dan xbersemangat.

Guna gambar passport. Maaf deh Abe Mie.hehehe


Perkara yang sentiasa menjadi ingatan kepadaku ketika ''aku" asyik membelek file2 dia, aku terkejut dengan prestasi pembelajaran beliau ketika Diploma in Engineering mechanical, UTHM dulu. Each semester he got dean list, cgpa 3.6-3.80 sumtim. Perhh. Dalam hati "aku" ni, camnerlah dia dapat camni, kira cket lagi nak 4.00plat tu. Macam mana eah dia belajar? Ia membuat diriku agak "curious" nak tau dan Alhamdulillah "aku" menjejaki perkara sama seperti mana yang dia dapat diploma dulu. He said to me "like brother, like sister".

He is the only my big brother that i have, yang 2 org lagi adik. Dia merupakan anak yang ke-2 dari 8 adik beradik and i was the fourth. Tanggungjawab dia memang besar memandangkan dia adalah lelaki. He was 26's now and honestly "aku" sangat respect kepada beliau kerana sentiasa bersabar diatas ujian Allah berikan. Satu persatu masalah yang timbul. Kadang2 "aku" bersimpati dengan nasib beliau memandangkan dia ni seorang yang baik, warak dan complete set of our desire man! Tapi Allah itu maha adil. DIA xakan menguji hambanya diluar batas kesabaran hambanya.

Alhamdulillah, malam tadi "aku" dapat berita yang dia lulus temuduga SPA, gred J41. Alhamdulillah Ya'Allah. Now, he deserved to get. "No pain no Gain". Tahniah diucapkan kepada abangku yang tersayang merangkap sebagai "My Idol".hehehe. Rasa happy dan excited lebih dari abang aku pulak. Syukur kepada Allah atas nikmat yang dikurniaan dan ditambah lagi doa yang xputus2 dari ma dan abah. Berita baik ni menjadikan pencetus untuk "aku" lebih rajin untuk belajar dan ditambah lagi final next next week dah. So, Gomo Tiey Gomo!


Cebisan ayat:   
Kawan abangku- Kerja kat seashore- Semoga berjaya! Ucapan beliau kepada abangku selepas interview.
                           Suruh mak awak doakan semoga ada rezeki kali ini.
Abangku- Ma saya sentiasa doakan saya
Kawan abangku- Tapi kali ini suruh mak awk lipat gandakan doa "Doakan" semoga berjaya dalam interview tadi
Abangku: Insha'Allah 

Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah. itulah yang my mum cerita after calling her just now. Allah makbulkan doa Ma. Rezeki kepada abangku yang sebelum ni xputus2 cari kerja walaupun kerja tu xlayak dengan kelulusan beliau! Tapi kerja yang hina dan darjat rendah tapi "Halal" tiada masalah katanya.
#Massive#Respect#On#Him

6 comments:

  1. tahniah kepada abg tiey.. comel abe.. ^_^

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah . berkat kesabaran dan redha serta doa drp bunda juga dgn izin Nya , maka dia dapat apa yg sepatutnya ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah. Bersusah2 dahulu, Bersenang2 kemudian :D

      Delete
  3. seronok baca entry macam ni. Bagi semangat gak kat saya utk terus berusaha. Bak kata pepatah, manakan dapat sagunya kalau tak dipecahkan ruyung.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah kalau cam tu @Cik Seri. Semoga sentiasa berjaya dalam hidup yang awak tempuhi :)

      Delete

Terima Kasih sudi datang ke blog fatihahazanan92@blogspot.com
Komen anda sedatang ditapis, sila tunggu kejap ye 😘