Kelebihan Makanan Pedas Untuk Kesihatan

Assalamualaikum w.b.t,

Long time no see ya. Finally datang jugak dengan entry "Kelebihan Makanan Pedas Untuk Kesihatan". Spicy food terhasil dari ramuan "LADA" sebab tu jadi pedas. So, ada benefits x lada ni?Cari penyakit je makan pedas ni, last2x mulut panas. Tapi. ramai pengemar masakan pedas kan? Okei, move to the main point, kelebihan masakan pedas antaranya: 


**** Hilangkan Berat Badan ****

Cili ataupun makanan pedas ni dapat meningkatkan kadar metabolisma badan. Kajian telah membuktikan bahawa component utama dalam chilies atau lada yang dikenali sebagai capsaicin mempunyai kesan thermogenic yang menyebabkan badan kita dapat membakar kalori untuk 20 minutes. So for those yang nak diet, jom try makan makanan pedas, tengok berkesan ke x.


**** Kesihatan Jantung ****

Kajian menunjukkan bahawa beberapa budaya yang mengamalkan pemakanan spicy food mempunyai risiko yang rendah untuk terkena serangan jantung dan stroke. Sebab utama ialah lada boleh mengurangkan effect kerosakan oleh LDL atau dikenali sebagai bad cholesterol. Malah kandungan capsaicin dalam lada juga dapat menghalang radang (inflammation) yang mana merupakan faktor risiko bagi masalah jantung.


**** Penghalang Kanser ****

Berdasarkan daripada kajian yang dilakukan oleh American Association for Cancer Research, kandungan capsaicin dalam lada dapat membunuh beberapa sel kanser dan leukemia. The most common spice, macam turmeric (kunyit) yang biasa terdapat dalam serbuk kari rempah ratus dan mustard (biji sawi) boleh memperlahan kadar penyebaran sel2 kanser dan pertumbuhan tumors. Gregory A, senior consultant for health care berkata ia mempunyai kesan yang positive pada badan untuk membunuh kanser sel sepertimana drugs cancer berfungsi.


**** Menurunkan Tekanan Darah ****

Vitamin A dan vitamin C dapat menguatkan dinding otot jantung tatkala haba yang dihasilkan dari pemakanan yang pedas dapat meningkat kadar pengaliran darah keseluruh bahagian badan. Justeru, kedua2 approach tadi mempunyai fungsi yang sama iaitu menguatkan system saluran jantung. 



**** Meningkatkan Penghasilan Hormon Baik ****

Untuk pengetahuan anda, spicy food dapat meningkatkan penghasilan hormon2 baik seperti serotoin yang mana berfungsi untuk mengurangkan kadar tekanan dan stress.


So itu saja antara kelebihan makanan pedas untuk kesihatan. Setiap benda yang wujud dalam alam ini mempunyai manfaat masing2x samada untuk ecosystem ataupun untuk makhluk yang hidup. 



No comments:

Post a Comment

Terima Kasih sudi datang ke blog fatihahazanan92@blogspot.com
Komen anda sedatang ditapis, sila tunggu kejap ye 😘