Berbekam

Assalamualaikum w.b.t,

Berbekam? Dalam bahasa arab yg bermaksud hijamah yang mana mempunyai banyak manfaat kepada manusia especially lelaki. Kenapa lelaki?? Ini kerana, darah kotor tidak keluar daripada sistem badan dan terkumpul dengan bnyaknya dalam badan. Justeru, pelabagai penyakit yang timbul disebabkan permasalahan ini. Jadi macam mana nk remove darah kotor ni?? The best way ialah Berbekam! Tapi, ramai yang gerun dan takut tatkala melihat gambar2 pesakit yg berbekam sebab ada bnyak darah, pastu kena cucuk2.

Jangan takut ye anda2 diluar sana yg ingin mencuba! Tak sakit pum tau. First, bekas yg seakan2 mangkuk ni akan diletakkan atas badan, biasa belakang pesakit dan disedut supaya permukaan kulit timbul keatas, dalam mangkuk tu. Time ni, kita akan rasa sedikit kebas, dan kulit yg timbul dalam mangkuk tu akan jadi warna merah skit. Pastu, mangkuk tu akan dibuang. So, time ni la pakar perubatan akan ambik benda2 yg tajam biasanya pisau jilid, pastu toreh kecik2 kat region yg kena sedut tu. Tak sakit pum, sebab time tu kulit kita rasa kebas.

Then, permukaan kulit xdi tu disedut balik menggunakan bekas cam mangkuk tu. Finally, darah akan keluar dan memenuhi mangkuk tersebut. Setiap bekas2 akan diletakkan keatas bahagian badan yg tertentu sahaja, contohnya kat bahagian tengkuk untuk buang darah kotor, yang mana ada kaitan dengan makhlus2 halus. Sekiranya ada jin atau sebgainya dalam badan kita yg menumpang, so benda tu akan terkeluar sekali dengan darah kotor la, dibahagian mangkuk kat tengkuk tu. Sekiranya ada makhluk halus yg keluar bersama darah kotor dibahagian tengkuk tu, bula roma si pesakit akan naik tiba2..Huuuu, Bunyi cam seram je! Tapi, allahurabbi kelebihan berbekam tu xboleh nk disangkal sekali.

Manakala kat bahagian belakang badan untuk buang darah kotor kat jantung, paru2, ginjal dan sebagainya lah. So, nak tau camner darah yang disedut tu dah habis? Bila darah tu dah mula membeku, xnk kluar dh so proses berbekam berakhir smpai kat situ je la. Xsmpai 30minit pum. Kalau yg ada resdung tu, boleh la berbekam kat bahagian muka dan bagi sesiapa yang ada masalah migraine plak bolehla berbekam kat bahagian kepala. Respond my bro lepas berbekam "Alhamdulillah, badan rasa cam ringan". So, tu lah kelebihan perubatan Islam wahai anda2 sekalian. Jom cuba!!




#### Bekas bekam diletakkan dibahagian tertentu sahaja, yang mana lebih specific kepada 1 sistem badan, ex: Bahagian kiri badan #*Respiration (Jantung)


#### Kesan selepas berbekam


#### Dilarang berbekam pada hari Rabu, kerana ia akan menyebabkan berlakunya penyakit sopak kepada 7 keturunan pesakit yg berubat pd hari tersebut.



No comments:

Post a Comment

Terima Kasih sudi datang ke blog fatihahazanan92@blogspot.com
Komen anda sedatang ditapis, sila tunggu kejap ye 😘