Bahayanya Lipstick!

Assalamualaikum w.b.t,


Lipstick dengan kata lain ialah gincu yang merupakan alat make up asas bagi wanita untuk memastikan bibir mereka cantik menawan. Walhal, mereka tidak sedar akibat daripada long term used, sel mulut mereka telah dijangkiti oleh kanser. Ini disebabkan oleh kandungan bahan kimia yang dikenali sebagai "lead" atau plumbum yang menyebabkan kanser mulut.


Ada cara tertentu untuk mengetahui samada gincu yang diguna mengandungi plumbum atau tidak. Jika bibir lama kelamaan menjadi hitam disebabkan oleh penggunaan gincu yang kerap dipakai, bermakna gincu anda mengandungi plumbum. Maka gincu anda tidak selamat untuk dipakai!

Selain itu ada cara lain untuk mengesan plumbum dalam gincu:

1. Sapu gincu tu kat permukaan emas tulen 14-24K
2. Pastu tengok samada warna emas tu bertukar ke x.
3. Kalau cincin tu bertukar warna ke hitam, maknanye gincu tadi tu ada kandungan lead

Berdasarkan daripada Dr. Elizabeth Ayoub daripada bidang biomolekular tentang isu gincu yang mengandungi “lead” yang mana merupakan carcinogen dengan kata lain kanser. Beliau berkata, semakin tinggi kandungan lead dalam gincu, semakin tinggi peluang pengguna tersebut menghidap kanser. Jadi, pastikan anda terutamanya wanita sentiasa meneliti dan mengambil berat tentang bahayanya plumbum dalam gincu. Jangan sesekali ambil mudah untuk nampak cantik walaupun ada berisiko besar dijangkiti kanser.

10 comments:

  1. Replies
    1. Boleh la try check. Xkisahla pelembab bibir pum same. :D

      Delete
  2. Replies
    1. Lol. bakal isteri? Wah tahniah.huhuhu. Baguslah, nanti Bro nan yang tolong belikan lipstick utk bakal isteri.hehehe :D

      Delete
  3. teman punya bibir dah tumbuh ruam2 kat hujung bibir kiri kanan..s semua sebab try lipstick campur2.. skrg dh x pakai lipstick dah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ouh ye ke. @tengku butang try guna pelembab bibir yang dibuat daripada petroleum, benda tu bagus utk bibir "vesaline". Maybe ruam2 kat bibir tu hilang. Insha'Allah :)

      Delete
  4. Eh, takutnya. Tak taw pun pasal gincu penyebab kanser. Thanks sharing kak tiey =) Sebelum ni pkai pelembab bibir je slalu. Huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tiey pum pakai pelembab bibir. Tapi pelembab bibir pum still ada plumbum, so kita kena check sendiri la,guna cara atas tu.

      Most welcome dear. Sharing is caring :)

      Delete
  5. So skrg kalau nak beli pelembab atau lipstik, perlu elakkn kandungan yg ada plumbum la eh?
    takut klau plumbum tu dia ada nama saintifik lain ke, confuse jgk kdg2. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup. Macam tu lah fatin. Elakkan membeli lipstick yg mengandungi Plumbum. So kalau nak tau cara, use the fastest way macam cara atas.

      Kalau nak tau mengunakan kaedah lambat, try tengok effect pada bibir after long time used the lipstick, either bibir kita gelap ke idak.

      Delete

Terima Kasih sudi datang ke blog fatihahazanan92@blogspot.com
Komen anda sedatang ditapis, sila tunggu kejap ye 😘