Cara Memastikan Otak Cerdas

Assalamualaikum w.b.t,

Adakah anda tahu bahawa ada cara2 untuk memastikan otak anda dalam keadaan yang baik dan membantu mencegah penyakit penuaan iaitu pelupa??

Credit to all photos: Google image

 Berikut adalah beberapa langkah-langkah yang akan merangsang seluruh otak anda yang akan membantu anda belajar dengan lebih baik, menjadi perhatian, hidup lebih lama, dan menjadi jauh lebih bijak daripada manusia biasa! Ahaa. So, jom baca...

1. Membaca 
Membaca merupakan makanan asas untuk otak kita. Memang start kita budak lagi dah diajar untuk membaca kan kerana ia akan merangsang otak atau ayat yang lebih power, membaca dapat merangsang sel-sel otak berhubung. Lol. Ok. Membaca merupakan perkara yang paling terbaik untuk membantu diri kita serta otak kita untuk menjadi lebih bijak,xgitu? Kita disarankan membaca sekurang-kurangnya satu buah buku dalam sebulan. Tapi, dah nama student sebiji tu kacang je.hehehe

2. Bersenam

Bersenam akan membebaskan bahan-bahan kimia yang berbeza kepada otak kita termasuk Endorphins dan hormone pertumbuhan yang mana tidak dapat diperolehi melalui makanan, persekitaran dan sebagainya. Bila kita bersenam, bahagian tertentu pada anggota badan akan merembaskan hormone pertumbuhan untuk otot yang akan membantu badan untuk membina semula otot yang lebih kukuh dan kuat. Badan sihat, otak cerdas 

3. Sudoku


Taraaa. One of my favorite game is Sudoku. Ok. Bermain game Sudoku dapat mengekalkan ketajaman otak dan membantu otak sebelah kiri yang melibatkan logical thinking. Sudoku memastikan kita lebih peka, otak lebih tajam, fresh even bila kita dah tua. So, kalau nak bijak jom main Sudoku sejak kecil lagi. 

4. Silang kata teka teki 
 
Bermain teka-teki silang kata yang biasa ada kat newspaper tu dapat memastikan otak kita lebih tajam dan juga membantu kita untuk recall benda2 luar lebih cepat dengan kata lain dapat membantu memori otak  meningati benda lepas dengan baik. 

5. Music 
 

Muzik merangsang otak kita dalam pelbagai cara. Mempelajari peralatan baru contoh alat muzik seperti gitar membantu merangsang otak sebelah kanan. So, nak balance kan otak make sure kita main Sudoku dan dengar lagu kira guna dua belah otak. Hehe. Tapi, Islam mengalakkan kita mendengar zikir dan ayat suci al-quran kerana ia dapat merangsang otak. 

7 comments:

  1. bersenam tu yg akak lemah tu. haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe. Xpe, amalkan yang lain. Kan ada 4 cara lagi :)

      Delete
  2. Replies
    1. Hehe. Biasala tu, time terlampau rajin baru la nak bersenam. :)

      Delete
  3. salam. hhoho..bersenam tu memang paya nak buat :D

    ReplyDelete
  4. bersenam? emm... haha. tapi kalau dah naik menengah atas memang tak boleh skip lagi bersenam especially siapa yang ambik addmath .__.

    ReplyDelete

Terima Kasih sudi datang ke blog fatihahazanan92@blogspot.com
Komen anda sedatang ditapis, sila tunggu kejap ye 😘