Wang Pendahuluan Pembiayaan (WPP) PTPTN

Assalamualaikum w.b.t,

Selamat pagi semua. Oit. 2,3 hari ni Tiey asyik duk update entry pasal benda yang ada kaitan pembelajaran je. hihi. Of cozla memandangkan next week Tiey dah jadi student degree, so Tiey nak share sedikit sebanyak buat mereka yang bakal menghadapi ataupun yang belum untuk dikongsi bersama. WPP tu hape eah? Ok. WPP is stand for "Wang Pendahuluan Pembiayaan" dari Ptptn untuk diberi kepada mereka yang memohon. Biasanya time korang nak isi no pin upu/Uitm korang ada kena tanda samada korang nak WPP PTPTN ke x. Jika korang ada tick kat kotak time isi permohonan UPU, means that korang automatik akan dapat. 
How much korang dapat? Kena bayar x?? Okeih Korang akan dapat RM1500.00 dari PTPTN. Kena bayar ke x? Dalam dunia ni mane ada benda free wei.huhuhu. Daripada pengalaman Tiey, borang WPP akan dihantar oleh PTPTN ke rumah korang. Then, kalau korang nak terima korang kena ambil cek wang tersebut kat sekolah. Pihak Ptptn dah tetapkan korang kena pergi sekolah mana bagi mendapatkan cek bernilai RM1500 tuu. So, lepas korang dapat cek tu korang perlu lah pergi kat Bank Islam untuk dapatkan duit cash. 

Nak buat ape tuu duit bnyak tu? Bagi Tiey duit tu amat penting sebab ni lah merupakan nadi utama untuk Tiey bayar yuran Diploma dan duit bekalan untuk hidup sebagai pelajar baru. Well, permohonan PTPTN memakan masa yang agak lama tau. You need to wait at least 1 bulan untuk dapatkan duit pinjaman PTPTN yang korang apply.


For your information, duit pinjaman PTPTN bagi untuk bahagian Diploma RM15 000, so korang akan dapat RM2500 each semester, untuk 3 tahun. Bagi sesiapa yg memohon duit WPP tu, automatik duit PTPTN yang dimasukkan RM2500 akan ditolak RM500. Maknanya korang akan dapat RM2000 sahaja untuk 3 semester. Duit PTPTN Tiey kena potong dari semester 3-6, so since semester 3 hingga 6 i got RM2000 je la. 

Sedikit tambahan, permohonan WPP xperlu pum beli no pin PTPTN kat BSN, Tapi kalau nak isi PTPTN korang kena beli. Harap clear okei. Satu lagi benda penting! Kalau korang pernah apply dan telah menggunakan WPP time diploma dulu, so korang dah xboleh apply nanti degree tau. Kalau nak tau korang dapat x WPP, sila check kat laman web PTPTN, macam bawah ni haa http://eform.ptptn.gov.my/wpp/semakan-wpp-nov.cfm







101 comments:

  1. boleh tak bagi link camana nak chec wpp ni dpt ke tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh. Check sini ye yunk: http://www.ptptn.gov.my/web/guest/semakan/wpp

      Delete
  2. saya study guna duit sendiri , klu tak mesti pening nak bayar ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ouh ye ke. Kira guna PAMA la ni. Xpe kalau ada support, tapi kami ni yg family sederhana mana mampu tanggung sendiri selain bergantung kat bantuan@biasiswa.

      Delete
  3. klu sy dapat check tu tp sy xnak gune. so, sy biar je. sy x tunaikanlah. die x potong kan ptptn sy nnti

    ReplyDelete
    Replies
    1. Xkena ptong pum. Dont worry, sebab dalam sistem awak xkeluarkan duit RM1500 dari BIMB. Kalaulah tetibe PTPTN potong, so awak call PTPTN a.s.a.p.

      Delete
  4. Assalammualaikum . masa mohon upu saya dah tick untuk menerima WPP dan saya sudah pun menerima tawaran kemasukan ke ipta.. saya buat semakan tapi keluar "No Kad Pengenalan anda tiada dalam rekod ataupun salah dimasukkan" . adakah ini maksudnya saya xdapt wpp ni? sya cuba kol talian ptptn tapi always buzy..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wkmsalam dear. Sblum ni awak pernah apply ke wpp tuu? Ataupun ni kali pertama awak memohon?

      Delete
  5. Saya pun cemtu gak baru first time wpp dah tik kat upu tapi semak x dapat no kad pengenalan anda tiada Dlm rekod pening arr

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ouh. xpasti la tu. Better call ptptn la. Memang line dia always bz, but try hingga dapat. Kalau boleh trus direct ke cawangan ptptn so lg senang nak deal. :)

      Delete
  6. saya telah medapat tempat di sebuah ipta tetapi say menolak tawaran tersebut kerana ingin menyambung pelajaran ke tingkatan 6. surat wwp ptptn telah datang dan saya tidak tahu nak buat apa dgn surat tersebut. adakah saya boleh membiarkan sahaja? atau mengambil wang tersebut? adakah ia akan menjejaskan permohonan ptptn saya sekiranya saya ingin menyambung pelajaran saya pada peringkat degree nanti?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berdasarkan dari previous experience kawan2 akak, adik biarkan saje surat wpp ptptn tu. Xde jejas pum. Unless adik pi ambik wang tersebut. Wpp akak automatik dikreditkan keakaun adik sekiranya adik tebus cek tersebut. If adik xtebus so adik xde terlibat dalam sebarang urusan yang melibatkan ptptn la.

      Nak lebih detail better adik call PTPTN je :)

      Delete
  7. salam. nak tanya, sy baru tahu pasal wpp ni and baru tadi check rupanya dpt. yg sy tahu wpp ni akan dipostkan ke rumah. bila check tadi, rupanya kena amik 26/5 lepas. macam mana ye kalau sy nak amik wpp tu sdgkan dah lps tarikhnya ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wkmsalam. Ouh dah over due date dia eak. Adik try call PTPTN cawangan adik pastu gtau masalah adik, nanti dia akan gtau adik kena ambik cek tu kat mane. Maybe kat pejabat dia jgak kot.

      Delete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wkmsalam. Sorry xclear. So awak mohon ape? uitm penerapan? atau ape.

      Delete
  9. Salam,saya ada menerima wpp ni selepas mendapat tawaran ke poli tapi saya menolak tawaran tersebut.dah lebih 1 bulan saya simpan cek ni.skrg ni saya dah buat permohonan ke uitm untuk 2nd intake.jadi,perlu ke saya pulangkan atau abaikan?sbb semasa mengisi permohonan ke uitm tu pun saya tick untuk menerima wpp ni.macam mana ye? Jzkk :)

    ReplyDelete
  10. Ex asasi unimas....msa as as I dlu,km I tak mohon kat upu.mcm mne nak apply?

    ReplyDelete
  11. dulu sy ada apply poli so da dapat tawaran ke poli tu , n dapat la wpp juga , cuma sy x pergi . n bgtu juga dengan wpp tu . so skrg sy da dapat tawaran ke uitm, sy nak wpp under uitm tapi bila cek dekat result penerima wpp dapat tapi masih under poli.macam mana nak urus eh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sorry for the late reply. The only way to solve your problem call PTPTN :)

      Delete
  12. Askum sis . sya dh dpt tawaran belajar di poli tapi wpp sya xdpt . dia kata tiada dalam rekod padahal masa mohon ada tick untuk wpp . habis macam mana erk?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wkmsalam. Ouh. Ada yang kena macam tu. So caranya wak try call ptptn pastu tanya status wpp. Nati dia check status awak camner :)

      Delete
  13. Assalamualaikum kak ,sya nak tnya ada kaedah lain tak utk mndpt kn wpp nee . sya dpt twrn nya tpi tnggl seminggu lgi sya nak smbng bljr tpi wpp tu blum smpi rumah sya . sya dpt melalui pos

    ReplyDelete
    Replies
    1. Serious sorry for the late reply. Before ni check tu kena pi ambik kat pusat time pembahagian cek rm1.5k. Cek dia xakan send thru pos.
      To get clear try call ptptn or pi pejabat n try tnye.

      Delete
  14. Boleh tak kalau amek 1500 tp tak mohon ptptn?

    ReplyDelete
  15. Salam saya nak tanya, saya tak memohon ptptn pun tapi saya dapat surat wpp ni. So, macam mana ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ignore je. Kalau tebus cek tu automatik appli cation wpp tu u access. Selagi x tebus, so xde ap2 yg brubah.

      Delete
  16. Assalamualaikum,sy nk tanya berkenaan WPP. Sy dh dpt tawaran permohonan utk degree ke UTHM sem 2 sesi feb 2016. Ptptn pon baru ja apply hari ni,tp semasa isi permohonan PTPTN tu x ada pon bahagian "setuju terima WPP".
    Sebelum ni ada la apply upu tahun 2015,tp xdpt sbb result muet xlepas,dan dekat permohonan upu tu ada la "setuju utk terima WPP".
    Adakah sy berpeluang utk terima WPP tu sblm dftr di UTHM kalau sy guna "setuju terima WPP" semasa permohonan upu yg taun lepas? Mohon pencerahan

    ReplyDelete
  17. salam saya tak applt ptptn tapi saya tebus check tu? so perlu bayar balik ke? sebab saya tak dapat notis apa2 pun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wkmsalam. Kalau dh dpat WPP means adik pernah tick time apply upu. So kena bayar tpi maybe lambat surat ptptn smpai.
      Xkanla PTPTN xnak kutip dia balik. huhu.

      Delete
  18. salam. saya tak npasti saya ada tick untuk terima atau tak. tapi mustahil la saya tak tick. tapi bila saya semak, ic saya tiada dalam rekod.

    ReplyDelete
  19. hai.. sy nk tanye.. mcm mne nk pulangkan surat ngn cek wpp nii?? sy dpt wpp, tp sy tolak twrn u last2 minit sbb papa srh masuk matriks.. so wpp nii perlu dipulangkan kan kalau x msk u.. and mcm mne cara nk pulangkan?? nk kena pos balik kat pjbt ptptn ke??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau xnk xpe, just ignore je cek tu 😀😀

      Delete
  20. Saya tick tidak untuk wpp.. means saya tak nak.. then saja check dpat wpp.. saya just kena abaikan je ke waran wpp tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup abaikan je. As long as xde org gi tebus for cash so no. Acc tu selamatla.

      Delete
  21. Salam, tumpang tanya kalau masa diploma dh amik wpp nnti masa degree mmg xdapat ek?

    ReplyDelete
  22. hi :) ...nak tanya, saya ada dapat tawaran wpp, boleh ke saya abaikan cek tu n tak tebus sebab saya taknak terima.. then pada masa yang sama saya nak mohon ptptn..adakah pengabaian cek wpp tersebut akan menjejaskan permohonan ptptn saya? tujuan saya buat cmtu sbb duit ptptn tu saya hanya akan gunakannya waktu betul2 terdesak sahaja. Dan sebab itu jugalah saya taknak terima wpp.. Harap saudari dapat membantu :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Just ignore je if adik dpat wwp cek. Xdehal lah kalo tolak wwp u still boleh apply ptptn. Nak apply ptptn nanti kena beli no. Pin kat bsn. Kalo wwp xpayah beli no. Pin kn.

      Delete
  23. hi :) ..nak tanya..saya ada dapat tawaran wpp ni tapi boleh ke saya abaikan n tak tebus cek tu sebab saya taknak terima wpp..pada masa yg sama saya nak mohon ptptn..saya buat mcm ni sebab wang ptptn tu pun saya hanya akan gunakannya bila betul2 terdesak sahaja..selebihnya PAMA (papa mama) yang akan tanggung..adakah bila saya abaikan wpp tu ia akan menjejaskan permohonan ptptn saya? harap saudari dapat membantu :(

    ReplyDelete
  24. Salam kak. Nk Tanya. If dapat waran melalui pos berapa lama ambil masa utk tunggu waran sampai? Tq.

    ReplyDelete
  25. Salam kak. Nk Tanya. If dapat waran melalui pos berapa lama ambil masa utk tunggu waran sampai? Tq.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wkmsalam.hakak xingat dh tpi kalo xsilap 2,3 bulan jgak sbab time nk ambik cek wwp kat sek tu dh nk dkat dngan pendaftaran masuk u.

      Delete
  26. Kepada individu yang nak tahu lebih lanjut dengan isu berkenaan dengan WPP, sila rujuk http://www.ptptn.gov.my/web/guest/faq-wangpendahuluandiri atau hubungi PTPTN di talian 0321933000

    ReplyDelete
  27. hi, blh saya tanya jika dulu saya apply ptptn kat diploma tapi sekarang saya continue study kat usm tapi saya tidak apply ptptn, skrg sy dapat cek itu, bagaimanakah saya kena urus cek itu? kena apply semula ptptn untuk degree saya ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi. Sorry xclear. Cek tu refer wpp ke camner tu ye? Time diploma apply wpp x? Kalau x automatik u akan dpat cek wpp for degree study kn. If u nak guna wpp for degree no problem even thou u xapply ptptn for whole sem. Cara bayaran dia xsama dgn those yg apply ptpt.

      Delete
  28. Assalamualaikum. Nk tanya ni, adakah bermaksud lepas kita terima dan pakai wpp tu, kita akan terima ptptn? Mksdnya, lepas guna dia tu, automatik akn masuk duit ptptn ke dlm akaun kita? Ke camne? Boleh jelaskan tak apa jadi lepas awk terima wpp tu.. Adakah semata mata nilai 1500 tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wkmsalam. Wwp n duit ptptn tu lain approach utk apply. Wwp apply time apply upu so u just tick nk atau tidak wwp. Tpi kalau nk apply ptptn kena beli no pin kat bsn. Nanti isi borang smua dlam ptpn portal n print out utk diproses biasa dia buat dkat u masing2.

      Delete
  29. Assalamualaikum. Nk tanya ni, adakah bermaksud lepas kita terima dan pakai wpp tu, kita akan terima ptptn? Mksdnya, lepas guna dia tu, automatik akn masuk duit ptptn ke dlm akaun kita? Ke camne? Boleh jelaskan tak apa jadi lepas awk terima wpp tu.. Adakah semata mata nilai 1500 tu?

    ReplyDelete
  30. Assalamualaikum saya nak tanya. Wpp tu saya dapat untuk kemasukan ke politeknik tapi saya tolak tawaran politeknik dan masuk ke uitm. Kiranya saya guna untuk kemasukan uitm lah. Kalau kes2 mcm ni kan ade effect ape2 tak sbb saya dah salah guna kan duit tu?? Mohon penjelasan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wkmsalam. Rasanya xde masalah since purpose kita guna duit wpp tu still sama. Utk pengajian kn. Tpi nanti kalo adik apply ptptn utk diploma so dia akan tolak rm1500.

      Delete
  31. saya ade dpt wpp untuk sambong poli tapi saya reject tawaran tu.. if ignore cek tu, effect tak klo kita nak apply lagi wpp untuk degree pulak?

    ReplyDelete
  32. Salam, takpa ke kalau saya ignore wpp tu? Sbb dia ada mention pulangkan balik??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wkmsalam. Kalau takut tetibe benda diluar jangkaan contoh bil wpp naik even thou adik xpernah cash out cek wpp. Haa so better hantar kat pjbat ptptn yg berdekatan. Kalau malas try call ptptn tanya camne. Klau dia kata ignore xpela. Hehe

      Delete
  33. As'salam, sy dpt twrn ke politeknik &layak dpt wpp melalui pos. Tarikh dftr 20.11.2016 tpi cek tu belum smpai. Biasanya brpa lama masa utk cek smpai?

    ReplyDelete
  34. Hi. Kalau duit wpp tu sy dah pakai..tp saya tak apply ptptn pun..macam mana bayar balik wpp tu?

    ReplyDelete
  35. Salam sis, saya ni dapat wwp time sem 1 nak start. Okay macam ni, saya guna duit tu untuk sambung f6 . Jadi, untuk sem 2 , saya dapat dari segi cek atau dia akan masuk dalam akaun? Masalah sekarang saya takda akaun bank �� jadi sem 2 dah nak mula.. Dan memerlukan duit jugak ni haha. Jadi macam mana sis? Saya kena mohon ptptn balik atau kena buat kad bank atau sebagainya sis?

    ReplyDelete
  36. hello sis,kalau memang dah tick dekat upu dulu pasal WPP ni bermaksud dia akan bagi la kan wang pendahuluan tu? tapi dia ada syarat selepas semak di laman ptptn yg menyatakan ibu bapa adalah mesti penerima brim and bapa mak saya tidak ada ... adakah masih dikira mendapatkan wpp atau tidak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hye dear. Yang ni sis xtau sbab sblum ni time zaman hakak mmg xde brim lagi. So sistem baru parents kena penerima brim baru layak anak2 dpat wpp? haa xsure dear. Better u call ptptn tanye camne ye :)

      Delete
  37. Hai , kalau yg sdh dpt wpp dari ptptn tu , jadi PTPTN perlu apply balik kaa untuk sem 1 ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Up to you. If u apply ptptn then sem 3 baru dia start tolak wpp tu. If xnak so u kena bayar lump sum. Tpi xtau syarat skrg ni macam mana

      Delete
  38. Salam..sya dapat wpp sbb saya mohon upu untuk dip tapi saya pos balik ke ptptn..sbb saya pergi matrik..untuk degree saya mohon upu Dan wpp lagi..adakah saya akan dapat wpp tu atau tidak..??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wkmsalam. Sepatutnya dapat la wpp since this is ur first time nak guna wpp kan. If u ad tick wpp time isi upu utk apply degreee so nanti dapat la.

      Delete
  39. salam sis, kalau tk layak terima wpp . ptptn mmg tk dpt jugak ke mcm mana ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wkmsalam. Depends atas kelayakan, if penjaga (ibu/bapa) gaji besar plus tanggungan xramai u still boleh dpat ptptn tpi half amount dari student biasa.

      Delete
  40. Sis,klu dh gi ambil cek tu,bila duit tu dpt digunakan,perlu tunggu tempoh ke baru duit tu blh kta guna.adakah kami akn terima cash pada masa itu juga?

    ReplyDelete
  41. Sis,klu dh gi ambil cek tu,bila duit tu dpt digunakan,perlu tunggu tempoh ke baru duit tu blh kta guna.adakah kami akn terima cash pada masa itu juga?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup dear. Haritu u dapat cek on that day jugak u able to cashout ur check :)

      Delete
  42. Hi. Kalau duit wpp tu sy dah pakai..tp saya tak apply ptptn pun..macam mana bayar balik wpp tu? huhu copy soalan atas

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg tu u kena pegi pejabat ptptn then settle kat sana samaada nk bayar lump sum or nk byar cket2 bulanan.

      Delete
  43. salam hi, I dapat cek tu and cek tu cimb. I nak cashout cek tu dekat cimb or ikut bank yang U dah tetapkan macam uitm kan bank islam. how?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wkmsalam dear. Cashout check tu ikut suka la nk pakai bank bank. Xde hal even dapat cek cimb tpi nk g cashout kat bank islam since tu je bank yg kita ad :)

      Delete
  44. Sis, kalau posmen hntr cek wpp kat rumah tpi tknk duit tu kena hantar balik ke? atau biarkan je?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ignore pum xpe, selagi cek tu xde org cashout so xgerak la. Nak hantar pum boleh if rajin. hehe

      Delete
  45. Halo,
    Ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa Puan Anabel Johnson, pemberi pinjaman pinjaman swasta telah membuka peluang kewangan untuk semua orang yang memerlukan apa-apa bantuan kewangan. Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 2% kepada individu, firma dan syarikat di bawah terma dan syarat yang jelas dan difahami. Hubungi kami hari ini dengan e-mel di: (johnsonanabel1982@gmail.com)

    ReplyDelete
  46. hi sis.. first,i just got wpp letter today. i havent apply to ptptn yet, but i did tick the ptptn box in UPU webpage. is that the reason why i got the offer? because i agree in the UPU ? second, what if i decide to take the wpp, but not the whole ptptn? can i do that? please reply asap. thank you so much for ur attention

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hye dear. If u tick the ptptn box during UPU registration means that u agree to receive the wpp. Now, u got the wpp letter n wpp check n u able to cashout/ use the money for study purpose. According to past ptptn rules, is ok to use the wpp without applying the whole ptptn plan studies.

      More info regarding of your riddle, u can call pptn officer :)

      Delete
  47. hi sis.. first,i just got wpp letter today. i havent apply to ptptn yet, but i did tick the ptptn box in UPU webpage. is that the reason why i got the offer? because i agree in the UPU ? second, what if i decide to take the wpp, but not the whole ptptn? can i do that? please reply asap. thank you so much for ur attention

    ReplyDelete
  48. Hai sis, xpe ke kalo wpp saya dh amik masa sem 1 tp tarikh tutup online ptptn dh lama tutup... Kalo sy mohon ptptn sem 2 nnt bole tak? Kena apa2 tindakan tak kalo sy mohon ptptn sem 2 nnt sbb sy dh amik wpp masa sem 1 cuma xsmpt register online je.

    ReplyDelete
  49. Hi,kalau tak mohon lagi ptptn pun akan dapat jugak ke wpp ni?and lagi satu saya dapat dua tawaran poli dengan uitm,bila saya check tawaran wpp ni untuk pengambilan poli dia keluar yg tiada rekod atau salah.so maksudnya saya kena tunggu yg check untuk uitm or mcm mana?

    ReplyDelete
  50. Salam akak. Sebelum ni sya dh pernah dpt wpp ni tapi sya tak cash out Sbb sya xpergi poli tu. And sekarang ni sy dpt diploma di uitm and sya semak wpp tu and kat situ tulis sya xdpt . ni effect sbb sya dh pernah dpt wpp haritu ke?

    ReplyDelete
  51. Salam sis , i dapat wpp utk politeknik but i tak pergi politeknik tapi at the same time i dapat tawaran uitm and i nak pergi . Cek tu i nak abaikan ke or i guna untuk uitm ? Harap membantu ye

    ReplyDelete
  52. Haii saya dapat waran ptptn ni tapi tidak melanjutkan pelajaran . adakah saya perlu memulangkan kembali waran ini kepada pihak ptptn ? Berapakah tempoh pemulangan ini ? Jika saya tidak memulangkan nya adakah saya akan dikenakan denda?

    ReplyDelete
  53. Haii saya dapat waran ptptn ni tapi tidak melanjutkan pelajaran . adakah saya perlu memulangkan kembali waran ini kepada pihak ptptn ? Berapakah tempoh pemulangan ini ? Jika saya tidak memulangkan nya adakah saya akan dikenakan denda?

    ReplyDelete
  54. Adakah anda fikir mendapat pinjaman? Anda serius memerlukan pinjaman segera untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda dalam hutang? Ini adalah peluang anda untuk mencapai hasrat anda, kami memberi pinjaman peribadi, pinjaman perniagaan dan pinjaman korporat dan semua jenis pinjaman dengan faedah 2% untuk maklumat lanjut hubungi kami melalui e-mel (trabadovillaspin@gmail.com)

    ReplyDelete
  55. macam mana pulak klu kes yg ambil wpp tp x apply ptptn? pastu kan nak bayar balik rm1500 tu nak bayar dekat mana?

    ReplyDelete
  56. Hi sis, lepas kita dah semak kaedah pemberian waran tu melalui pos..Lama tak nak tunggu posmen hantar waran tu ke rumah kita? Masa sis dulu berapa lama tunggu?

    ReplyDelete
  57. salam. hye. nk tnya, sy ada mtk wpp mse isi uitm thn lps, tp sy bru check kt wbsite dia ckp sy xdpt wpp sbb sy or fmily bkn pnerima br1m. tp thun ni sy bru dpt br1m. and sy akn dftr uitm 5Mac ni. ke sbb sy bru je isi br1m bulan 12 thn lps sbb tu xdpt?

    ReplyDelete
  58. Sya penah dpt wpp wk2 diploma dlu...n degree pon still bleh dpat..

    ReplyDelete
  59. Slm nak minta no whtsapp akak nak tny mendalam lagi ASAP SY PERLUKAN BANTUAN

    ReplyDelete
  60. Salam.... Saya nak tanya... Saya tanda setuju masa isi permohonan upu and bile saya check yg masukkan ic no tu saya dpt tp kalau saya x jd nk ambil duit tu apa akan jadi dgn wang WPP tu????

    ReplyDelete
  61. ASSALAMUALAIKUM.... Saya ingin bertanya kalau dah dapat wpp tu dan saya terima tapi saya tidak amik ptptn mcmane ye pemotongan dilakukan sbb saye terlepas tarikh untuk hantar borang ptptn tu lps tu no.siri ptptn saye x sama...

    ReplyDelete
  62. Saya ade menggunakan wang pendahuluan tetapi sy tidak memohon pinjaman ptptn.. adakah saya perlu membayar wpp??

    ReplyDelete
  63. Assalam nak tanya, saya dapat tawaran utk terima wpp tapi saya taknak amik pun wpp tu sebab saya taknak duit utk setiap sem ditolak RM500. tapi ada kawan saya cakap kalau kita tak amik wpp tu ada kemungkinan kita takkan dapat duit ptptn. betul ke? untuk pengetahuan, saya dah mohon dah ptptn. sekarang ni tinggal tungu pengesahan untuk lulus atau tak sahaja permohonan saya tu.

    ReplyDelete
  64. sory nk tnya.. saya isi permohonan untuk masuk ke degree.. dlm pemohinn tuh pon ad ckp nak wpp ke x.. saya ckp la nak.. then saya dpt masuk degree.. 24/2/2019 ni masukk.. wpp ni x dk berita ap2 pon.. masa diploma pon saya ckp nak tapi surat x smpai2 pon kt umh.. pelik gak member2 ckp wpp smpai kt umh.. saya ni x smpai2 pon.. ni nak smbung degree ni pon wp krik2 ja.. bila semak dia ckp no ic x dk dlm rekod.. kalo x dk mesti permohonan ke degree saya pon x dk.. sbb saya ckp "ya" dlm permohonan ke degree tuh... time saya dip pon cm tuh.. knp saya x terima pon wpp ni.. saya x layak ke.. tapi saya bc syarat2 ni cm okay je.. saya pelik..

    ReplyDelete
  65. assalamualaikum sis .kan duit yang kita dapat tuh RM 1500 kan means ptptn akan pototng duit kita for 3 sem jelah kan ? so that cukup lah RM 1500 .bukan semua sem kan ?

    ReplyDelete
  66. Assalamualaikum. Saya nak tanya kenapa duit pendahuluan ptptn (WPP)tidak layak atas sebab ibubapa penjaga bukan penerima BSH sedangkan ibubapa saya penerima BSH dan saya juga sudah tick semasa memohon upu. Bolehkah saya memohon semula wpp tersebut?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wkmsalam. Ouh ye ke. Sekarang syarat baru dah eah as kaitan dgn BSH lak. Ok dik cara dia call ptptn pastu bagitau kes adik. insha'Allah dapat dik.

      Delete

Terima Kasih sudi datang ke blog fatihahazanan92@blogspot.com
Komen anda sedatang ditapis, sila tunggu kejap ye 😘