Penyakit Gatal Pada Mata "Atopic Keratoconjunctivitis"

Assalamualaikum w.b.t,

Apakah itu Atopic Keratoconjunctivitis?


Atopic keratoconjunctivitis (AKC) merupakan masalah genetic dimana system immune kita menghasilkan terlampau banyak antibodies berbanding manusia normal untuk bertindak balas dengan bahan yang menyebabkan allergic.  Symptom ini menjadi lebih teruk ketika musim sejuk dan melanda lelaki berbanding wanita.  

Credit photo: Google image




Kesannya conjunctiva yang lining kita punya eyelids (kelopak mata) macam gambah bawah ni akan menjadi merah dan membengkak. Biasanya ia akan memberi kesan kepada lower part of eyelid yang mana berbeza dengan symptom vernal keratoconjunctivitis dimana ia melibatkan upper part of eyelid. Jika tidak dirawat, symptom ini akan menyebabkan ulcer, calar pada mata, katarak dan corneal vascularization.


Symptoms:

·         Sensitive terhadap cahaya
·         Gatal pada mata
·         Keluar air mata
·         Burning
·         Kelopak mata menjadi merah dan keras

Symptoms diatas bukannya meenyatakan bahawa anda mengalami masalah Atopic Keratoconjunctivitis kerana punca utama adalah masalah genetic. Kalau family anda memang xde masalah genetic untuk symptom ni, anda mungkin mengalami masalah lain contohnya sinus (resdung), allergic terhadap habuk, pollen, debu dan sebagainya. 

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih sudi datang ke blog fatihahazanan92@blogspot.com
Komen anda sedatang ditapis, sila tunggu kejap ye 😘